Sportbiznisz

Mennyit ér a mez?

2017. február 26. - Sportbiznisz Blog

Az öt topbajnokság csapatainak mezszponzorációból származó bevétele a 2016/17-es szezonban eléri az 540 millió fontot a totalsportek.com adatai szerint. A sportszergyártók is egyre mélyebbre nyúlnak a zsebükbe. Csak a Premier League (PL) csapatai az idei szezonban több mint 220 millió fontos bevételre tesznek szert a sportszergyártóktól. Ugyanakkor egyelőre úgy néz ki, hogy a rekordot nem egy angol csapat fogja beállítani. A Nike ugyanis 2018-tól tíz éven keresztül 100 millió fontot fog fizetni szezononként a spanyol Barcelonának, hogy az amerikai sportszergyártó maradhasson a katalán klub beszállítója.  
untitled_design_7.png

Többször is foglalkoztunk már a labdarúgók keresetével, illetve azzal, hogy honnan is van ennyi pénze a kluboknak, amelyből állni tudják a gyakran gigantikus fizetéseket. Az alábbiakban az angol Premier League klubjainak két bevételi forrására koncentrálunk: a sportszergyártóktól és a mezszponzoroktól kapott összegekre.

Az angol klubok mezén lévő feliratok mérete, terjedelme az Angol Labdarúgó Szövetség (FA) által szabályozva van és ennek megfelelően szemből nézve a meznek 3 jól elkülöníthető része van: középen a mezszponzor, a játékos szíve felett a klubcímer és a mez jobb oldalán a sportszergyártó jelzése látható. Ha a kisebb kluboknál a mezszponzortól és a sportszergyártótól kapott összeg nem is kiemelkedő, a jól ismert, top 6 klubnál (Manchester United, Chelsea, Arsenal, Liverpool, Manchester City, Tottenham) ezek az összegek már jelentősebbek és érezhetően növelik a büdzsét. Hozzá kell tenni, hogy ezek az összegek, még így is jócskán elmaradnak a televíziós jogdíjakból befolyó összegektől. Egyetlen kivételként említhetjük ez alól a Manchester Unitedet, amely csapatnak a 2016/17-re jutó 128 millió fontos bevétele felér, a bajnokságban elért 7. helyezés után járó televíziós pénzzel.

A PL 20 csapatának összesen 18 mezszponzora van, amely cégek összesen több mint 230 millió fontot fizetnek a futballkluboknak. A Sunderlandnak és a Burnly FC-nek a Fülöp-szigeteki bejegyzésű Dafabet online szerencsejáték cég a mezszponzora, amíg a Crystal Palacenek és a Bournemouthnak szintén egy online szerencsejátékkal foglalkozó cég, a gibraltári Mansion a mezszponzora. Évenként a legtöbbet az amerikai autóipari cég a Chevrolet áldozza, hogy felkerüljön a mezre (Manchester United), a második a japán abroncsgyártó Yokohama (Chelsea), amíg a harmadik legtöbb pénzt a Fly Emirates dubaji légitársaság (Arsenal) áldozza.

A legnívósabb angol ligában tíz sportszergyártó biztosítja a csapatok felszerelését és mindezért összesen 220 millió forintot fizetnek évente. Az Adidas öt, a Puma és az Umbro három-három csapatot lát el. Ugyanakkor átlagban az egy klubra eső legnagyobb támogatást a Warrioir adja, amely cég amúgy is csak egy klubot szponzorál mégpedig a Liverpoolt, 25 millió fonttal évente. Ezzel nagyjából 2,5 millió fonttal előzi meg az Adidas egy klubra eső átlagos költését.
kordia.jpg

Tehát összességében az angol Premier League csapatai a sportszergyártóktól és a mezszponzoroktól az idei szezonra több mint 450 millió fontot kapnak. Az egyenlőtlenséget viszont jól tükrözi, hogy az előbb említett top 6 klub ennek a bevételnek a 80 százalékát teszi zsebre. Érdekesség, hogy az egyik legkevesebb pénzt -holtversenyben- éppen a tavalyi bajnok, a Leicester City kapja, összesen 2 millió fontot. Ennek az összegnek a 64-szeresét kapja a Manchester United.

nagy.jpg

A Manchester City esetében a vizsgált források két különböző összeget, 12 és 15 millió fontot említenek, mi a táblázatunkban a kisebb összeget tüntettük fel.

Ha megvizsgáljuk a top 5 európai bajnokság (angol, német, spanyol, olasz, francia) klubjainak a sportszergyártóktól származó bevételeit akkor a lista elején azt látjuk, hogy 4 angol klub mellett 2 spanyol, 2 olasz, 1 német és egy francia klub található. Az első helyen a Manchester United szerepel. Még! A spanyol Barcelonánál ugyanis 2018-tól rekordot jelentő szerződés fog életbe lépni. A tíz évre szóló kontraktus 1 milliárd fontot fog jelenteni, azaz egy szezonra 100 millió fontot fog kapni a Niketól. A 2017-es szezontól új megállapodás lép életbe a Chelseanél is. A londoni klub 15 szezonon keresztül 60 millió fontot fog kapni az Adidastól.

top10.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://sportbiznisz.blog.hu/api/trackback/id/tr5812294689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása