Sportbiznisz

Akik akkor nyernek igazán, ha mi veszítünk

2017. május 10. - Sportbiznisz Blog

Azokban az országokban, államokban, ahol a szerencsejáték törvényileg szabályozott keretek között működik, a hat legmeghatározóbb cég 2016-ban 30 százalékkal tudta növelni a bevételeit. Európa és a világ legnagyobb szabályozott digitális szerencsejáték piaca a bevételek alapján az Egyesült Királyság, majd Olaszország és Franciaország következik, amíg negyedik helyen Spanyolország áll. Szakértői vélemények szerint az online piac egyik leggyorsabban növekvő szegmense a sportfogadás. 

nyitokep.png

A sportfogadás (és a szerencsejáték) piacának hat meghatározó szereplője: a William Hill, a Ladbrokes Coral Group, a PaddyPower Betfair, a GVC Holdings, Kindred Group és a Bet365 Group, amely cégeknek a teljes bevétele 2016-ban elérte a 7,4 milliárd angol fontot (több mint 2700 milliárd forint). Habár az említett cégek bevételei nem csak sportfogadásból, hanem szerencsejátékból (kaszinó, póker, bingó, egyéb) is származnak, a teljes bevétel több mint 60 százaléka a sportfogadáshoz köthető. A vizsgált cégeknél elsődleges forrásként a céges beszámolókat használtuk, illetve a londoni és berlini tőzsde adatira támaszkodtunk.

Az említett cégek közül csak a Bet365 nem tőzsdei cég, az ugyanis a Coates család tulajdonában áll. Mivel nem tőzsdei cég, beszámolói kevésbé részletesek, ráadásul a többi megnevezett cégtől eltérő üzleti évet is használ (tehát nem a január 1. és december 31. közötti időszakról közli az eredményét, hanem áprilistól márciusig). Ugyanakkor ha sportfogadásról beszélünk akkor a Bet365 megkerülhetetlen. Profit termelő képessége alapján a legjobb, bevételei alapján pedig a második legnagyobb cég a piacon. Bevételei alapján a William Hill az első a sorban, amely 1,6 milliárd fontos bevétellel vezet. Érdekesség ugyanakkor, hogy éppen ez az a cég, amelyik nem a sportfogadásból, hanem a szerencsejáték üzletágából szedi meg magát. A William Hillen kívül az elmúlt három évben mindegyik cég évről-évre növelni tudta a bevételeit.

bevetel.PNG

2016-ban több olyan összeolvadás és felvásárlás is történt, illetve fejeződött be, ami markánsan befolyásolta az erőviszonyokat a piacon. A Ladbrokes és a Coral egyesülésével az Egyesült Királyság legnagyobb fogadóirodai hálózata jött létre, amely egy nagyon erős, sportfogadásra épülő szereplőt hozott létre a nem online piacon. A PaddyPower és a Betfair egyesülése is 2016-ban fejeződött be, amellyel egy szintén a sportfogadásban, de az online piacon erős együttműködést kreált. Teljesen az online piacra épülő cég, a GVC pedig akvizíciót hajtott végre, amikor 2016 elején felvásárolta a bwin.party-t. Az garantálható, hogy 2017-ben az előbb említett cégeknek a megfelelő méretgazdálkodás megtalálása lesz az egyik elsődleges feladata.

De tegyük is tisztába, hogy ki kivel van. A William Hill és a Bet365 esetében egyszerű dolgunk van mert piaci szegmenstől és földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül, a saját nevüket használják márkanévnek. A Paddy Power Betfair az egyesülés után megmaradt az online világban Betfairnek, amíg a sportfogadó irodákban Paddy Powernek. Ezen kívül a nemzetközi piacon még a Sportsbet és a TVG tartozik hozzájuk. A Ladbrokes Coral is az egyesülés után megtartotta saját márkanevét, ám hozzájuk további kilenc brand is kapcsolódik. Csak a legismertebbek: BETDAQ, GalaCasino, EUROBET. A GVC Holding is több márkanevet foglal magában. Sportfogadási oldalon csak a legnevesebbeket említve: bwin, Sportingbet és Gamebookers, amíg szerencsejáték oldalon a partypoker, a partycasino és a Foxy Bingo található. A Kindred Group több mint egy tucat brandet ölel fel, amelyek közül a legnevesebbek az Unibet, az iGame, a BINGO.com vagy a StanJames.com.

A hat cég, a kontinenseken átívelő hálózatában több mint 55 ezer munkavállalót foglalkoztat, amelyek közül kiemelkedik a Ladbrokes Coral és a Williem Hill, amelyek ketten több mint 41 ezer alkalmazottal rendelkeznek.

foglalkkozt.PNG

A bevételeket érdemes több szempontból is megvizsgálni. Mindegyik cég elsődleges célja, hogy minél nagyobb szeletet hasíthasson ki az Egyesült Királyság szerencsejáték tortájából. Ugyanakkor 2017-ben  lényegében mindegyik irodánál célkitűzés a nemzetközi terjeszkedés is. A Ladbrokes Coral például Kínában szeretné megvetni a lábát, a William Hill Ausztráliában és USA-ban erősödne tovább, de a Bet365 olyan kisebb piacokat is vonzónak talál, mint Bulgária. A nemzetközi labdarúgásban jártasabbaknak már ismerősen csenghet a bolgár Ludogorets Razgrad neve (tavaly például a Bajnokok Ligája csoportkörébe is bejutottak), amely csapatnak a mezszponzora lett a 365 (a mezszponzorációból származó pénzekről itt olvashat bővebben). A Paddy Power Betfair pedig Spanyolországban erősít, amely cég 3 éves megállapodást kötött a Barcelonával.

A földrajzi terjeszkedés után lássuk a virtuális terjeszkedést! Az elemzett cégek közül három csak a digitális piacon van jelen (a Bet365, a GVC Holdings PLC és a Kindred Group PLC) ugyanakkor a William Hill és a Ladbrokes Coral lényegében teljesen „földhöz ragadt”, a Paddy Power Betfairnél pedig egyre inkább az online megjelenés dominál. Az okostelefonok elterjedése óriási lökést adott az online fogadásoknak, amely tálcán kínálta a felhasználói élmény növelését. A PaddyPower Betfaira teljes proforma bevételének a 81% már az online csatornákon keresztül áramlott a céghez, amelynek 79% pedig már a mobilalkalmazáson keresztül érkezett. Az Egyesült Királyságban az online sportfogadásból származó bevétel 74%-a vándorol a PaddyPower Betfair (27%), a Bet365 (23%), a William Hill (15%) és a Ladbrokes Coral (9%) zsebébe.

Ha pedig az alapján vizsgáljuk a bevételt, hogy mi köthető a sportfogadáshoz és mi a szerencsejátékhoz megint meglepő eredményeket kapunk. Mint már korábban említettük a William Hill éppen a szerencsejátékban erős, amíg a Ladbrokes Coral a bevételének a 90 százalékát a sportfogadásokból szerzi. Csak az online hálózatban működő cégek közül pedig a Kindred az, amelynél a sportfogadásokból származó bevételek nem érik el az 50%-ot sem.

a_bevetelek_megoszlasa_kulonbozo_szempontok_szerint.pngAz elmúlt évekkel ellentétben tavaly három cég is negatív eredménnyel zárt, ugyanakkor a Bet365-nél az adózás utáni eredmény (nyereség) ismét dinamikusan nőtt, így a „világ vezető online szerencsejáték cége”, ahogy a Bet365 magát hívja, három év alatt 900 millió fontnyi, csaknem 330 milliárd forintos profitot termelt. A negatív eredményekkel záró cégekkel kapcsolatban, emlékeztetnénk a korábban írtakra, hogy mindhárom cég összeolvadásban vagy akvizícióban volt érintett 2016-ban.

nyereseg.PNGHazai vizekre evezve érdemes megemlíteni, hogy már a Szerencsejáték Zrt.-nél is komoly bevételi forrást jelentenek a sportfogadásból származó összegek (erről részletesen itt). Habár az állami cég 2016-os pénzügyi adatai még nem nyilvánosak, de azt tudjuk, hogy 2015-ben a cég bevételének a 37% származott sportfogadásból (tehát a TippMix, a TOTÓ, a Goltotó és az online Tippmix Pro játékokból). A 130 milliárd forintos (356 millió font) sportfogadáshoz köthető bevételből közel 100 milliárd a TippMixből származott.

A bejegyzés trackback címe:

https://sportbiznisz.blog.hu/api/trackback/id/tr3812492945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2017.05.11. 11:35:33

Apropó, akit érdekel, itt talál egy összefoglalót a véletlenszerűségről és társairól. (Ok és okozat, valószínűség, kockázat, determinizmus, kiszámíthatóság, stb...)

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid017

(A legfelső sor a kép tetején, "Véletlenszerűség". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

Medgar 2017.05.11. 12:03:13

@Szalay Miklós: anyádról érdekelne egy összefoglaló, miért nem tanított meg arra, hogy nem spammelünk?
süti beállítások módosítása