Miért lubickol dollármilliárdokban az NBA?

2017. október 20. - Sportbiznisz Blog

Leslie Alexander elég jó üzletet csinált. 1993-ban 85 millió dollárért vette meg a Houston Rockets csapatát, amit pár hete több mint 25-szörös haszonnal adott el Tilman Fertitta, houstoni milliárdosnak. A vételár 2,2 milliárd dollár volt és ennyi pénzt korábban NBA klubért még soha senki nem fizetett. Nike mezben, kis szponzori logóval a szív felett és a Cleveland-Boston rangadóval indult el szerda éjjel az észak-amerikai profi kosárlabdaliga 2017-18-as idénye.

nba_201718.png

Az észak-amerikai profi kosárlabdaliga (NBA) 72. szezonjának a bemutatását két részre osztottuk, csakúgy mint az NHL idei szezonját. Az első részben főleg a liga és a csapatok bevételeivel foglalkozunk, amíg a második részben a játékosok fizetését és a nézőszámok alakulását vizsgáljuk majd meg. Lássuk akkor, hogy mennyit érnek és miből is élnek a csapatok és a liga!

Melyik a legértékesebb csapat?

A Forbes amerikai magazin NBA csapatait gazdasági szempontból vizsgáló listáján (2017 februári adatok alapján) a legértékesebb csapat a New York Knicks volt, csakúgy mint tavaly, illetve az elmúlt 10 évben már 7. alkalommal. Az NBA-s erőviszonyokat jobban ismerő olvasó, most valószínűleg felhúzza a szemöldökét, merthogy a New York-i klub finoman szólva sem teljesített jól az elmúlt bajnokságokban. Legutóbb a 2012-13-as idényben jutott be a rájátszásba. Tehát a Madison Square Garden Company (alapítója és vezetője: James Lawrence Dolan) által tulajdonolt csapatra is igaz, hogy attól függetlenül, hogy gyengén muzsikál a bajnokságban, az üzleti életben a csúcson van. A 3,3 milliárd dollárt, azaz 874,5 milliárd forintot érő klub tavaly nem kevesebb mint 141,2 millió dolláros pénzügyi eredményt ért el (a magazin a pénzügyi eredménynek az EBITDA szerinti értéket vette, ami az üzleti eredmény+amortizáció). Második helyen a Los Angeles Lakers végzett 3 milliárd dolláros értékkel és 119,2 milliós eredménnyel, amíg harmadik helyen a tavalyi év bajnoka a Golden State Warriors végzett $2,6M/$74,2m mutatóval. Mindösszesen három csapat volt, amelyik nem zárt nyereségesen: az Oklahoma City Thunder (-8,4 millió dollár), a Los Angeles Clippers (-11,8 millió dollár) és a Cleveland Cavaliers (-40 millió dollár). Tehát veszteséges lett a Cleveland is, annak ellenére, hogy ők lettek a 2015-16-os idény bajnokai. Érdekesség, hogy az NHL csapatai közül csak 3 klub értéke haladta meg az 1 milliárd dollárt (erről ITT írtunk), addig az NBA csapatainak 60 százaléka (tehát 18) eléri, illetve meg is haladja ezt az összeget. Az átlagos NBA franchise érték 1355 millió dollár, ami jóval több mint az NHL átlagos 500 millió dolláros klubértéke.

nba_franchise_ertek.PNG

Az utóbbi tíz évet figyelembe véve 2017-ben volt arányaiban a legnagyobb a különbség a legértékesebb franchise és egy franchise átlagos értéke között (244%). 2009-ben ez az arány még csak 162% volt. És, hogy az elmúlt három évben mitől nőtt meg ennyire a csapatok értéke? A dollármilliárdokban való lubickolás okozói többek között a Nike, a Walt Disney és a Time Warner, de ezt máris részletezzük.

Amikor a Disney-Turner duó az egekbe emelte az NBA büdzséjét

A liga bevételei folyamatosan növekednek köszönhetően a növekvő televíziós jogdíjakból befolyó milliárdoknak, a különböző kereskedelmi jogok eladásából származó millióknak és a jegybevételeknek. Az idei szezonban lépett életbe a Nike és az NBA közötti megállapodás, ami még 2015 nyarán lett aláírva. A 8 évre szóló szerződés értéke 1 milliárd dollár, ami éves szinten 245%-os növekedést jelent a korábbi Adidas-szal kötött megállapodáshoz képest (a német cég 2006-tól, 11 éven át volt az NBA beszállítója).

De a ligának van hivatalos bankja is: a spanyol BBVA. A pénzintézet és a liga között 2010-ben jött létre az együttműködés, amely négy évre szólt és 2014-ben megújították további négy évre, ami a BBVA-nak éves szinten 30 millió dollárjába kerül.

2015-ben jelentette be a liga, hogy a 28 éves partnerkapcsolat után elválnak az útjai a Coca-Colával (a játékosokkal és a csapatokkal megmarad a kapcsolata világ legnagyobb italgyártójának). Az NBA új hivatalos étel és ital beszállítója a Pepsi lett és habár a szerződés pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, a Cola kitúrásához mélyen a zsebébe kellett nyúlnia a Pepsinek.

De az igazi nagy pénzre a liga és a csapatok is a média jogok eladásával tesznek szert. 2014 őszén söpört végig a különböző médiumokon a hír, hogy az NBA 24 milliárd dollárért, azaz jelenlegi árfolyamon 6 360 milliárd forintért értékesítette a liga közvetítési jogait. Az elképesztő összeg kilenc idény közvetítésére szól, amely a tavalyi szezonban vette kezdetét és a jogok továbbra is a Walt Disney Co. (csatornák: ESPN és ABC) és a Time Warner Inc. vagy gyakrabban emlegetett nevén csak Turner (csatorna: TNT) birtokában maradtak. Egy évre a Disney körülbelül 1,47, amíg a Turner 1,2 milliárd dollárt fizet (korábban az ESPN $485 milliót, amíg a Turner $445 milliót fizetett évente). 1998 és 2002 között az NBC, Turner duó még 2,6 milliárd dollárt fizetett összesen a négy idényre, tehát kevesebbet, amit most az Disney, Turner páros egy évre fizet ($2,67 milliárd/év). Az elmúlt három és a jelenlegi média jogok az alábbiak szerint alakultak:

  • Közvetítők: ESPN/Turner, Összeg: $24 milliárd ($2,67M/év), Időszaka: 2016/17-2024/25
  • Közvetítők: ESPN/Turner, Összeg: $7,44 milliárd ($0,93M/év), Időszaka: 2008/09-2015/16
  • Közvetítők: ESPN/Turner, Összeg: $4,6 milliárd ($0,77M/év), Időszaka: 2002/03-2007/08
  • Közvetítők: NBC/Turner, Összeg: $2,6 milliárd ($0,65M/év), Időszaka: 1998/99-2001/02

A belföldi közvetítési jogok mellett természetesen a külföldről befolyó közvetítési díjakért adott millió dollárok sem mellékesek. Egy példával illusztrálva az összeget: csak a kínai piac on-line (digitális) közvetítési jogaiért a kínai Tecent 700 millió dollárt fizet öt évre ($140m/év). A megállapodás 2015-16-os szezontól lépett életbe.

És hogy a fenti bevételek mennyit jelentenek összese? A SportsBusiness Journal korábbi információi szerint (amelyet egy, a liga pénzügyeit jól ismerő személy információira alapozott) a liga és a 30 csapat által generált bevétel összértéke a 2016-17-es szezonban elérheti akár a 8 milliárd dollárt. Az elmúlt három szezon bevételei az alábbiak szerint alakult:

  • 2016-17: $8 milliárd (23%-os emelkedés az előző szezonhoz képest)
  • 2015-16: $6,5 milliárd (25%-os emelkedés az előző szezonhoz képest)
  • 2014-15: $5,2 milliárd

Egy féltenyérnyi helyért milliókat!

Philadelphia városához sok jelentős esemény köthető: itt írták alá a függetlenségi nyilatkozatot, itt nyílt meg az USA első állatkertje és kórháza és a város kosárlabdacsapata, a Philadelphia 76ers volt az első klub az NBA történelmében, amely csapatnak hivatalos mezszponzora lett, az eBay on-line jegyértékesítéssel foglalkozó leányvállalata a StubHub. A szerződést 2016 májusában írták alá a felek és három évre szól, aminek éves értéke 5 millió dollárt tesz ki piaci források szerint. Ezzel a négy nagy észak-amerikai major sport közül a kosárlabda lett az első, amely megengedi a csapatoknak, hogy a mezfelület egy részét értékesíthessék. A liga szabályozása szerint a logó 2,5*2,5 inch (1 inch/hüvelyk = 2,54 cm) lehet. Az NBA vezetősége amúgy nem kevesebb mint 100 millió dolláros bevételt remél éves szinten ebből a forrásból, amelyet egyelőre kísérleti jelleggel 3 évre engedélyeztek. A liga nagyjából el is találta az összeget, mert az idei szezonban nagyságrendileg ekkora összeg folyt be a szponzorációból. Ugyanakkor nem minden csapatnak lett mezszponzora. Összesen 17 csapat értékesítette a mezfelületének ezen nagyjából 6*6 centiméteres részét. Habár hivatalosan a szerződések összegei nem kerültek nyilvánosságra, az esetek 90%-ban kiszivárogtak információk az összegek nagyságáról, amelyek szerint a három legértékesebb szerződés:

  • Golden State Warriors (15-20 millió dollár/év), a szponzor: Rakuten
  • Los Angeles Lakers (12-14 millió dollár/év), a szponzor: Wish
  • Cleveland Cavaliers (10 millió dollár/év), a szponzor: Goodyear

Érdemes azt is tudni, hogy a reklámfelületből származó bevétel felét tehetik a klubok zsebre, a másik felét viszont be kell adniuk a nagy közösbe.

Az NBA egyébként a bevételeit tekintve a 3. legjelentősebb észak-amerikai sportág. A Forbes, illetve egyéb mértékadó sportgazdasági médiumok elemzései alapján az NFL (amerikai foci) körülbelül 14 milliárd dolláros bevételre tett szert a 2016-17-es szezonban, amíg az MLB (baseball) 10 milliárdot zsebelhetett be, amitől az NBA csak egy kicsit marad el a maga 8 milliárd dolláros bevételével. A negyedik a 4 és fél milliárdos bevételt generáló NHL (jégkorong).

A világ legerősebb kosárlabdaligájának mérkőzéseit Magyarországon is élőben lehet majd látni, ugyanis a SportTV több mérkőzést is közvetít.

Az összegek forintba történő átváltásakor: 1 dollárt 265 forinttal váltottunk.

A magyar kosárlabdacsapatok anyagi helyzete is érdekel? Korábbi írásunkból sok mindent megtudhatsz ITT.

Ön már követi a Sportbiznisz Blogot a Facebookon? Ha nem, ITT most megteheti, hogy ne maradjon le a sport gazdasági oldaláról se. Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

http://sportbiznisz.blog.hu/api/trackback/id/tr9013029808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.