Tényleg megér 2300 milliárd forintot a Forma-1?

2016. szeptember 30. - Sportbiznisz Blog

Magyar szempontból egészen elképesztő összegek röpködtek akkor, amikor a CVC Capital bejelentette, hogy 8,4 milliárd dollárért (több mint 2300 milliárd forint) eladja a Liberty Media Corporationnek a Forma-1-et. Jogosan vetődhet fel a kérdés, nincs-e túlárazva az üzlet, illetve honnan van ennyi pénz a versenysorozatban.

Az F1 pénzügyi helyzete a legnagyobb jóindulattal is átláthatatlannak minősíthető, annyit tudni biztosan, hogy a Liberty hajlandó volt 8,4 milliárd dollárt fizetni – állapítja meg a Guardian cikke. Márpedig a vevő valószínűleg belelátott a könyvekbe, véletlenül senki nem fizet ki ekkora összeget. A nyilvánosan elérhető adatokból annyit tudni, hogy a Forma-1 bevétele évente megközelíti a másfél milliárd dollárt. Ez a tévés közvetítési jogdíjból, a szponzori szerződésekből, a céges csomagokból és a rendező országok által fizetendő jogdíjakból származik. Ráadásul ez az összeg folyamatosan emelkedik 2003 óta, még a gazdasági válság sem tudta megakasztani a felívelő tendenciát.

ferrari_formula_1_lineup_at_the_nurburgring.jpg

Forrás: wikipedia.org

A bevétel majdnem fele a rendező országok jogdíjából származik, a Forma-1 évi 450 millió nézőjével kifejezetten vonzó azoknak az országoknak, akik „fel akarnak kerülni a világtérképre”. Egy kormányhatározat szerint Magyarország 2017-ben 37,4 millió dollárt (10,3 milliárd forint) fizet azért, hogy a Hungaroringen továbbra is legyen futam, ezt követően évente öt százalékkal emelkedik a jogdíj. A jelenlegi szerződés 2026-ig érvényes, addig összesen 146 milliárd forintba kerül majd a magyar futam rendezése az államnak. Évi huszonegy versennyel számolva ez azt jelenti, hogy ha mindenki a magyarokhoz hasonló jogdíjat fizet, akkor csak ebből majdnem 800 millió dolláros bevétele származik az F1-nek. Ráadásul a szerződés szerint az összes évente 10 százalékkal emelkedik (Magyarország esetében ezt egyedi döntéssel csökkentették 5 százalékra), vagyis 2021-re több mint egymilliárd dollár lehet csak a jogdíj ha marad a mostani konstrukció.  Persze vannak, akiknek ennél is többet ér a futam, a hírek szerint Abu-Dzabi és Szingapúr évi 65 millió dollárt is hajlandó kifizetni, ráadásul a Guardian szerint Bernie Ecclestone olyan szerződéseket kötött, melyek alapból évi tíz százalékos növekedést írnak elő, Magyarország csak a Hungaroring felújításának fejében kapott ebből kedvezményt. Ezzel szemben Monaco például egy fillért sem fizet évente, hiszen az F1-nek érdeke, hogy az ikonikus városi pálya évről évre futamot rendezzen. Mellettük Silverstone élvez hasonló státuszt, nekik csak 20 millió dollárt kell fizetniük évente.

A kiadásokat illetően a Telegraph egy másik cikke csak annyit jegyez meg, hogy az évi 1,5 milliárd dolláros bevételből nagyjából 930 milliót a csapatok kapnak meg. Tavaly a legtöbbet a Ferrari kaszálta, de még a Manornak is jutott mintegy 45 millió dollár. Ennek ellenére a nagy csapatok veszteségesek évről évre, hiszen az eredményekhez jelentős kiadásokat kell eszközölniük.

Az biztos, hogy a CVC Capital egyik legjobb befektetése volt az F1 megvétele: a cég 2006-ban 2 milliárd dollárt invesztált a vállalatba, ezzel szemben 2014-ig 8,2 milliárd dolláros profitot termelt neki, amit most a vételárral sikerült megduplázni. Az új tulajdonos valószínűleg valami hasonló megtérülésre számít, azonban sok múlik azon is, hogy a 85 éves Ecclestone vállalja-e továbbra is a napi ügyek vitelét.

Magyarországon egyébként többek között a Forma-1-es futam lebonyolításáért is az állami tulajdonú Hungaroring Sport Zrt. felel. A cég bevétele 2015-ben 4,5 milliárd forintra emelkedett az előző évi 3,8 milliárdról, üzemi eredménye minimális, 9,7 millió forintos veszteséget mutatott, amit a pénzügyi műveleteken elkönyvelt profit lendített végül 44,3 millió forintos pluszba, ami a mérleg szerinti eredmény volt.

A bejegyzés trackback címe:

https://sportbiznisz.blog.hu/api/trackback/id/tr711747487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.