Sportbiznisz

Halmozza a teltházakat a Bundesliga

2016. december 30. - Sportbiznisz Blog

Majdnem minden második mérkőzés teltházas a Bundesligában. A Bayern München arénáját tervező Herzog & de Meuron svájci építészirodának pedig lehetnek álmatlan éjszakái, mert szűknek bizonyul a 75 ezer néző befogadására képes Allianz Aréna. Utánajártunk, hogyan alakul az öt topbajnokság mérkőzéseinek nézőszámai. Spanyolország után, Németországot vesszük górcső alá.

Mind az öt bajnokságot azonos elv alapján mutatjuk be: a mérkőzésenkénti stadionkihasználtság, a mérkőzésenkénti átlagos nézőszám és egy minimum maximum nézőszám különbséget jelző mutatószámmal. A német első osztályú labdarúgó-bajnokság (Bundesliga) mérkőzésinek nézőszámait a kicker.de és a dfb.de oldalakon található adatok alapján készítettük. A stadionok befogadóképességének adatai a stadionwelt.de és a csapatok honlapjairól származnak.

Kép forrása: www.allianz.com

A 18 csapatos német bajnokság mérkőzéseit eddig összesen több mint 5 millió 997 ezren látták a helyszíneken, amely közel 42 ezres átlag nézőszámot jelent mérkőzésenként. A legtöbb nézőt idáig a nyitóforduló hozta, amikor is több mint 490 ezer szurkoló tekintette meg a stadionokban a mérkőzéseket. A csapatok többsége eddig 8 mérkőzést játszott hazai pályán, csak a München, a Mönchengladbach és a Hoffenheim játszott 9-szer, illetve a Lipcse (Leipzig), a Mainz és a Freiburg szerepelt 7-szer otthon.

Az eddig lejátszott 144 mérkőzés 46 százalékánál volt teltház (teltháznak a 97,5 százalék feletti stadionkihasználtság számít), amely szinte elképzelhetetlen magas érték, és nem csak innen Magyarországról, de még a Real Madridot és a Barcelonát a soraiban tudó spanyol bajnokságnak is, hiszen ott ez a mutató mindösszesen 3% (!). És nem csak az ismertebb német csapatok stadionjai elé teszik ki a megtelt táblát! A freiburgiak mindegyik mérkőzésüket telt ház előtt játszották, sőt, csak egy mérkőzése volt a fekete-fehéreknek, amelyet nem teljes teltház (100%) előtt játszottak. De mielőtt valaki azt gondolná, hogy biztos azért veri kenterbe a spanyol bajnokságot stadionkihasználtságban (is) a német, mert a németországi stadionok biztosan kisebbek, az nagyon rossz lóra tett. A 18 csapatos (a La Liga 20 csapatos) Bundesliga arénáiban több mint 800 ezer szurkoló fér el, a 772 ezres spanyoléval szemben és egy átlagos németországi stadion befogadóképessége is bő 11 ezerrel több, mint egy spanyolországié.

A Bundesliga átlagos stadionkihasználtsága 92,8%, amelytől egyetlen csapat van csak igazán lemaradva, a Hertha Berlin. A 74 ezres Olympiastadion ugyanis 64 százalékos átlagos kihasználtságon áll, ráadásul azt is igen magas szórás mellett, mint azt majd lentebb láthatjuk is. A berlini igazgatóságnak valószínűleg rémálmaiban jön elő csak az a kép, hogy milyen nézettséget produkálnának a kék-fehérek, ha nem Dárdai Pál irányítaná a csapatot, akivel a fővárosiak magasan a várakozások felett teljesítenek.

Még a Herthanál maradva, a hazai mérkőzések átlagos nézőszáma így is magas (3. lenne a La Ligaban) tehát a vészharangokat még biztosan nem kongatják Berlinben, ám lehet olyan pletykákat hallani, hogy több város is szívesen látná a Herthat saját csapataként. A 41 ezres mérkőzésenkénti átlagnézőszám több mint másfélszerese a spanyolénak és 15-szöröse a magyarénak. Az idei szezon két újonca is kimagaslóan szerepel, hiszen az egyik a már említett Freiburg, a másik pedig az RB Leipzig. A német foci két nagyágyúja a Bayern München és a Borussia Dortmund is elképesztő nézettségnek örvend. A Bayern folyamatosan teljes teltház előtt játszik, így a náluk szereplő 75 ezres átlagos nézőszám a maximum is egyben, amíg a Dortmund csak egy hajszállal marad el ettől a bravúrtól, hogy az átlagos nézőszáma megegyezzen a stadion kapacitásával.

A harmadik mutatónk kiindulási alapja egy klub hazai mérkőzéseinek legmagasabb és legalacsonyabb nézőszáma. Ennek a két számnak a különbségét vesszük, majd az így kapott számot viszonyítottuk a stadion teljes befogadó képességéhez. Ez a szám akkor a legjobb a klub számára, ha minél közelebb van a nullához, hiszen ez azt jelenti, hogy jól kiszámítható az egyes mérkőzésre kilátogatók száma.

Mint ahogyan az a fenti ábrán is látható 5 csapat is van, amelyik 6% alatti mutatóval rendelkezik. Ez kimondottan jó érték, hiszen azt jelenti, hogy minden mérkőzésüket közel ugyanannyi néző előtt játsszák ezek a csapatok (a München mindig ugyanannyi szurkoló előtt). Az előző ábrák ismeretében ez azt is jelenti, hogy nem érdemes úgy elindulni ezeknek a csapatoknak a mérkőzéseire, hogy majd a helyszínen veszünk jegyet, mert az szinte egy lehetetlen küldetéssel ér fel. Nem úgy a Herthanal! Ha Bundesliga mérkőzést szeretnénk nézni, érdemes inkább a főváros felé venni az irányt, hiszen ott a legnagyobb esélye annak, hogy kapunk is jegyet. Az, hogy csak négy csapat van 20% felett, az is azt jelzi, hogy igen kiegyensúlyozott a Bundesliga mezőnye a nézőszámok tekintetében.

 

Az új évben folytatjuk a top bajnokságok nézőszámainak bemutatását. Kövessen minket a Facebookon is (klikk ide), hogy ne maradjon le az olasz bajnokság számairól! Addig is sikerekben gazdag boldog új évet kíván Önnek a Sportbiznisz Blog csapata!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportbiznisz.blog.hu/api/trackback/id/tr3112083753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása